3 pomysły, które mogą pomóc Ci wprowadzić grywalizację w życie zespołu – sprawdź!
14 listopada, 2022Motywacja, budowanie lojalności pracowników, umacnianie pozytywnego wizerunku firmy… korzyści płynące z umiejętnie prowadzonej grywalizacji trudno przecenić. To narzędzie nie tylko wpływa na komfort pracy, ale również pomaga angażować zespół w dobie dzisiejszych wyzwań – nie tylko tych zawodowych. Jak korzystać z niego, aby wspierało realizację celów w biznesie? Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę, chcąc trafić w gust pracowników? Podpowiadamy!
1. Dedykowane platformy grywalizacyjne
Wykorzystanie zasad rządzących światem gier ma długą historię – łączy w sobie elementy z zakresu rozrywki, psychologii czy logiki. Efektem jest nie tylko dobra zabawa, ale także zaangażowanie w uniwersum wykreowane na potrzeby rozgrywki. Innowacyjnym pomysłem, który – odpowiednio zaplanowany – ma szansę wpierać nie tylko motywację pracowników, ale i nowoczesny wizerunek firmy, są platformy grywalizacyjne. Przy wykorzystaniu wsparcia ekspertów oferujących systemy gamifikacyjne dla firm, możliwe jest stworzenie dedykowanej platformy, która swoim charakterem będzie przywodzić na myśl grę komputerową.
Zaletą tego działania jest to, że może ono uwzględniać indywidualne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, dlatego warto odpowiednio wcześniej zastanowić się, które z nich wymagają dopracowania lub wykazują największy potencjał w tym zakresie. Firmowa biblioteczka nie cieszy się popularnością? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby grywalizacja w firmie wspierała korzystanie z niej poprzez stworzoną w tym celu platformę gamifikacyjną, w której pracownik będzie mógł utworzyć swój profil i za każdą z przeczytanych książek otrzyma punkty, a te z kolei będzie mógł wymienić na nagrody, np. vouchery zakupowe. Brak czasu na onboarding nowych pracowników? Grywalizacja w firmie, która wprowadzi osoby dołączające do zespołu w struktury lub w pierwsze zadania, premiując szybkie postępy, może okazać się strzałem w dziesiątkę.
2. Wewnętrzne konkursy z nagrodami
Kolejną godną uwagi inspiracją jest przygotowanie konkursów, które wpiszą się w charakter pracy poszczególnych działów. W ten sposób pracownicy będą mogli uczestniczyć w grywalizacji w obrębie własnego działu, a także starać się o nagrody, łącząc siły i konkurując z pozostałymi działami. Dobrym pomysłem może być wdrożenie gratyfikacji dla sił sprzedaży i nagradzanie nowo zdobytych lub przedłużonych umów z klientami lub kontrahentami. Zaangażowanie działu realizacji także można wesprzeć, wykorzystując mechanizmy znane z gier, np. premiując wykonanie określonych norm w ciągu dnia, tygodnia lub miesiąca.
Kluczem do sukcesu jest mierzenie sił na zamiary i umiejętna analiza możliwości zespołów. W przeciwnym razie osiągnięty efekt może okazać się odwrotny od zamierzonego – w obliczu nierealnych założeń związanych z realizacją zadań, motywacja i zaangażowanie zespołów, zamiast wzrastać, spadną. Warto mieć na uwadze także fakt, że ten rodzaj grywalizacji, jeśli będzie prowadzony przez dłuższy czas w podobny sposób, może stracić zainteresowanie pracowników, dlatego dobrym pomysłem będzie podzielenie go na etapy i zakończenie każdego z nich poprzez wpisujące się w możliwości firmy działanie integracyjne – np. ogłoszenie efektów, jakie przyniosła wdrożona w życie firmy grywalizacja, podczas wspólnego wyjazdu, uroczystej kolacji biznesowej lub spotkania o mniej formalnym charakterze.
3. Grywalizacja w firmie a aktywność fizyczna i zasady work-life ballance
Systemy gamifikacyjne dla firm, mimo swojej rosnącej popularności, nie są jedynym rozwiązaniem, które można wykorzystać, chcąc wzbudzić zaangażowanie i lojalność zespołu wobec firmy. Działania wspierające aktywność fizyczną wciąż mają ogromną wartość dla motywacji i zachowania work-life balance zespołu. Aby grywalizacja w firmie oparta o zasady gier sportowych realizowała swój cel skutecznie, warto uwzględnić przed wyborem odpowiedniego systemu potrzeby i zainteresowania pracowników. W firmie może np. powstać drużyna sportowa, której członkowie będą spotykać się regularnie po godzinach pracy, aby rozegrać towarzyski mecz lub wspólnie trenować. Należy jednak liczyć się z tym, że nie każdy pracownik będzie chciał do niej dołączyć. Istotnym aspektem jest uważna obserwacja potrzeb i możliwości zespołu – pozwoli to zadbać oto, aby firmowa grywalizacja cieszyła się zainteresowaniem.
Być może, w zależności od charakteru firmy i zadań realizowanych na co dzień przez poszczególne struktury, lepszym rozwiązaniem okaże się opracowanie wyzwań ułatwiających zachowanie work-life balance, czyli równowagi między służbowymi obowiązkami a życiem poza pracą. W tym przypadku pracownicy mogą dzielić się (np. poprzez zdjęcia) realizowanymi prywatnie projektami, brać udział w szkoleniach czy angażować się w marketing działu jednocześnie, a podejmowane poprzez nich działania mogą podlegać punktacji i późniejszej gratyfikacji tych pracowników, którzy najefektywniej zadbają o zachowanie harmonii między czasem zawodowym i tym po pracy.
Umiejętna analiza preferencji i możliwości sprawi, że grywalizacja w firmie będzie miała wyższe prawdopodobieństwo odpowiedzieć na realne oczekiwania zespołu i zyskać jego uznanie, a to z kolei ma szanse przełożyć się na osiągane wyniki i realizację celów zawodowych. Zyskuje także pracodawca, stając się w oczach pracowników liderem, który rozumie ich potrzeby i o nie dba.