Naprawa dwumasy – co warto o niej wiedzieć?
10 października, 2022Każdy doświadczony kierowca wie, że podstawą zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa jest poruszanie się sprawnym technicznie pojazdem. Odgłosy stukania i pukania, drżenie gałki zmiany biegów czy niepokojące szmery mogą być objawem wymogu przeprowadzenia napraw. Jeżeli okaże się, że winnym jest uszkodzona dwumasa – wizyta u mechanika może być bardzo kosztowna. Cena nowej potrafi wynieść nawet kilka tysięcy złotych, dlatego należy rozważyć jej naprawę, by sporo zaoszczędzić!
Na czym polega naprawa dwumasy?
Jak przebiega naprawa dwumasy? W Regro, jednej z firm specjalistycznych na rynku, proces ten zajmuje około 5 godzin. Pierwszym etapem jest oddzielenie koła masy pierwotnej od masy wtórnej. Dzięki temu specjalista będzie mógł ocenić, czy nadaje się ono w ogóle do regeneracji. Jeżeli werdykt jest pozytywny – oba koła są czyszczone, a następnie piaskowane.
Co potem? Szlifowanie powierzchni na kole masy wtórnej, która jest punktem styku ze sprzęgłem. Następnie montowane jest:
- łożysko;
- sprężyny;
- płytka zwalniająca;
- ślizgi.
Tłumik jest wypełniany nowym smarem, a oba koła nitowane. Na koniec – specjalista zajmuje się wyważeniem dwumasy. Koszt usługi jest bardzo atrakcyjny – wynosi przeciętnie od 500 do 1000 złotych, czyli jest kilka razy tańszy niż kupno nowej części.
Po czym poznać, że najwyższy czas na regenerację dwumasy?
Często bywa tak, że kierowca nie jest w stanie ocenić samemu, jaki element auta uległ uszkodzeniu. Dlatego w celu diagnozy pojazd najlepiej oddać fachowcom do serwisu Regro, czy innych, którzy są ekspertami w zakresie dwumasy. Co może wskazywać na uszkodzenie tej części? Na przykład:
- głośna, nierówna praca silnika;
- wibracje i drżenie w kabinie, zwłaszcza na niskich obrotach;
- szarpanie (niepłynna jazda).
Jako że objawy te mogą wskazywać na inne problemy – warto poddać pojazd ocenie fachowców i tym samym uniknąć zbędnych wydatków, gdy okaże się, że niesprawny jest inny element silnika lub skrzyni biegów.